Έντονο Κυκλαδίτικο άρωμα θα έχει φέτος το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μέσα από το οποίο οι θεατές θα έχουν τη χαρά ταξιδέψουν διαδοχικά στη Σύρο, στην Αμοργό, στη Δήλο και την Άνδρο.
Συνολικά 72 ελληνικά ντοκιμαντέρ, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα όσο και στο ελληνικό πανόραμα θα προβληθούν από 10 έως 20 Μαρτίου στη συμπρωτεύουσα, αναδεικνύοντας συναρπαστικές όψεις της σύγχρονης πραγματικότητας.
Η κρίση, η πολιτική, οι πρόσφυγες, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η τέχνη, η αρχιτεκτονική, η συλλογική μνήμη και οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας είναι μερικά από τα θέματα που ενέπνευσαν τους Έλληνες δημιουργούς, συνθέτοντας ένα τολμηρό μωσαϊκό ιστοριών που θα μείνουν στο διηνεκές.
«New Generation Got Game» του Δημήτρη Πολυδωρόπουλου
Στην ενότητα που αφορά στο προσφυγικό ζήτημα, εντάσσεται το αισιόδοξο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Πολυδωρόπουλου «New Generation Got Game», το οποίο εστιάζει στο ζήτημα της διαφορετικότητας στη νεοελληνική κοινωνία, με αφορμή ένα τουρνουά μπάσκετ που διεξήχθη σε Αθηνά και Σύρο, με παιδιά διαφόρων εθνικοτήτων που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, δεκαεννέα ομάδες νέων, αγόρια & κορίτσια, ηλικίας 18-35 ετών, με καταγωγές από Ελλάδα, Αλβανία, Νιγηρία, Κονγκό, Πακιστάν, Ρωσία, Γκάνα, Φιλιππίνες, Γεωργία, Ιταλία & Κένυα πήραν μέρος σε ένα πολυπολιτισμικό τουρνουά μπάσκετ στους Αμπελόκηπους. Οι συμμετέχοντες αντικατοπτρίζουν τη νέα γενιά Ελλήνων Πολιτών, άτομα δηλαδή με διαφορετικές καταγωγές που μεγάλωσαν και ζουν στην Αθήνα. Οι νικήτριες ομάδες ταξίδεψαν στη Σύρο και έλαβαν μέρος σε αγώνα με τη τοπική ομάδα και παίκτες της Α1 κατηγορίας του Ελληνικού Πρωταθλήματος. Τα έσοδα του αγώνα αυτού διατέθηκαν στο Κέντρο Νέων Pedro Arupe, και το ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α Βαθμίδας Σύρου (www.atsida.gr (link is external)), σκοπός των οποίων είναι η αρωγή παιδιών και εφήβων που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Τα παιδιά μιλούν στο ντοκιμαντέρ για το μπάσκετ, τον ρατσισμό, και τις εμπειρίες τους γύρω από το τουρνουά. Συμμετέχει και ο Γιώργος Πρίντεζης, παίχτης του Ολυμπιακού, ο οποίος ήταν ο υποστηρικτής του τελικού στη Σύρο, και του τουρνουά που είχε ως μήνυμα τη διαφορετικότητα της νέας ελληνικής κοινωνίας. Η ταινία θα προβληθεί στις 12 και 13 Μαρτίου.
Ελληνικές εικόνες
Εικόνες από την Αμοργό και τη Δήλο θα μας μεταφέρουν μέσα από τα αιγαιοπελαγίτικης αύρας ταινίες τους οι σκηνοθέτες Τάνια Χατζηγεωργίου και Αντώνης Θεοχάρης Κιούκας.
Το ντοκιμαντέρ «Καλημέρα Γειτόνισσα» της κ. Χατζηγεωργίου ταξιδεύει τον θεατή στη νησίδα του Αιγαίου πελάγους, Κίναρο, 18 ναυτικά μίλια ανατολικά της Αμοργού και εστιάζει στην καθημερινότητα των τριών κατοίκων της. Τρεις άνθρωποι, ένας τόπος, ένα όνειρο. Η Ρηνιώ δίνει μια υπόσχεση να μην αφήσει τον τόπο που γεννήθηκε μόνο του. Στο «ταξίδι» της επιστροφής την ακολουθούν ο άνδρας και ο γιος της. Η ζωή όμως έχει άλλα σχέδια… Ο φακός παρατηρεί την καθημερινότητα και τον αγώνα της Ρηνιώς να κρατήσει ζωντανά τα χώματα που γεννήθηκε και περπάτησαν οι άνθρωποί της.
Η σκηνοθέτρια, Τάνια Χατζηγεωργίου, καταγράφει μέσα από τη δική της ματιά, ενσωματώνοντας την κάμερα στη σχέση της με την πρωταγωνίστρια και αφήνει τα γεγονότα να κυλήσουν μέσα σε πραγματικό χρόνο. Το μοντάζ είναι της Σόνιας Μπρέλλου και η πρωτότυπη μουσική του Κώστα Βαπορίδη. Το «Καλημέρα Γειτόνισσα» θα προβληθεί στις 12 και 14 Μαρτίου.
Με φόντο την Αμοργό, το φιλμ «Τα σημάδια του ουρανού» της Μάρως Αναστοπούλου (15 & 18 Μαρτίου) παρακολουθεί τους ντόπιους οι οποίοι εδώ και αιώνες προβλέπουν τον καιρό «διαβάζοντας» τους ανέμους, τα άστρα και τη θάλασσα, ενώ το ντοκιμαντέρ «Δήλος 2015» του Αντώνη Θεοχάρη Κιούκα, αναδεικνύει το μοναδικό μυστηριακό φως και την ιδιαίτερη αύρα του αιγαιοπελαγίτικου νησιού.
«Δήλος 2015» του Αντώνη Θεοχάρη Κιούκα
Σημειώνεται ότι η ταινία του κ. Κιούκα με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Χωραφά θα προβληθεί την Κυριακή 13 Μαρτίου στον κινηματογράφο «Παύλο Ζάννα» και την Τετάρτη 16 Μαρτίου στην αίθουσα «Τώνια Μαρκετάκη». Το σενάριο υπογράφουν η Αλέκα Δήμου και ο Δημήτρης Καράβολας, ενώ τη μουσική ο Πλάτων Ανδριτσάκης.
Υπενθυμίζεται ότι η ταινία δημιουργήθηκε με την υποστήριξη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, του Δήμου Μυκόνου και της ΚΑ’ Εφορίας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Το ντοκιμαντέρ δεν προσεγγίζει το νησί του Απόλλωνα επιστημονικά και δεν φιλοδοξεί να αναδείξει την ιστορική και αρχαιολογική σημασία της. Είναι όμως μια ταινία για το φως της, το μοναδικά μυστηριακό και εξαγνιστικό, για το αιώνιο ταξίδι των ανθρώπων και των ιδεών χθες και σήμερα. Μέσα από αυτή, ανακαλύπτουμε το προσωπικό ταξίδι του καθενός μας έως στο κέντρο της ύπαρξής του, τα πανανθρώπινα σύμβολα, καθώς και την πανανθρώπινη αλήθεια της ζωής, του έρωτα και του θανάτου. Τέλος είναι μια ταινία για τις αισθήσεις, που μαθαίνουν πρώτες κι ακολουθεί ο νους στην προσπάθειά του να μετατρέψει το αφανές σε προφανές, ν’ αλλάξει το ψέμα και να το αντικαταστήσει με την αλήθεια, να μεταμορφώσει το σκοτάδι σε φως, το άδηλο νησί σε Δήλο.
«Η Άνδρος της Μαρίνας Καραγάτση»
Πρώτη συμμετοχή στην κατηγορία «Περί τέχνης», μέσα από την οποία αναδεικνύονται διάφορες μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας, είναι η ταινία «Η Άνδρος της Μαρίνας Καραγάτση» του Βαγγέλη Λουκίσα. Στο ντοκιμαντέρ αποτυπώνονται σπάνια στιγμιότυπα από την Άνδρο της δεκαετίας του ’70 όπως τα κατέγραψε με τον φωτογραφικό φακό της, η κόρη του συγγραφέα Μ. Καραγάτση και της ζωγράφου Νίκης Καραγάτση. Σημειώνεται ότι η Άνδρος αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη Μαρίνα Καραγάτση, η οποία αφιέρωσε στο κυκλαδίτικο νησί τρία έργα της: τις «Λίθινες εικόνες της Άνδρου», 1990, τα «Μαρμάρινα τέμπλα στην Άνδρο τον 19ο αιώνα», 1993, και τις «Κτητορικές πλάκες της Άνδρου», 1996.
Προϊόν αυτής της σχέσης είναι και το τελευταίο έργο της συγγραφέως–φωτογράφου για την περίσταση με θέμα το αγαπημένο της νησί. Η Μαρίνα Καραγάτση, επέλεξε από το πλούσιο αρχείο της φωτογραφίες τραβηγμένες στα τέλη της δεκαετίας του ’70 – αρχές δεκαετίας του ’80- που παρουσιάζουν μια Άνδρο διαφορετική από το τοπίο της σημερινής Ελλάδας. Προϊστορικά αλώνια, βόδια που οργώνουν, σπίτια και ανθρώπους που μοιάζουν βγαλμένοι από τις σελίδες της ιστορίας. Η τρυφερότητα και η γνώση της φωτογράφου για το αντικείμενο καταγράφεται και στην ταινία του κ. Λουκίσα, η οποία θα προβληθεί στις 13 και 15 Μαρτίου.