Οι εκθέσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης έχουν μεγάλη επιτυχία, καθώς είναι άρτιες από όλες τις απόψεις. Μία ακόμα έκθεση, αυτήν τη φορά με ύλη που αφορά στις ίδιες τις Κυκλάδες, πρόκειται να στηθεί στις αίθουσες περιοδικών εκθέσεων του ισογείου, στα τέλη Νοεμβρίου. Τίτλος της «Κυκλαδική κοινωνία: 5.000 χρόνια πριν».
Στην έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι τον Μάρτιο του 2017, θα παρουσιάζονται με απλό και εύληπτο τρόπο στοιχεία που θα ανασυνθέτουν τις δομές της πρωτοκυκλαδικής κοινωνίας, ξεκινώντας από το περιβάλλον ζωής των ανθρώπων και συνεχίζοντας με τεκμήρια της χλωρίδας και της πανίδας κατά την 3η χιλιετία π.Χ. στα νησιά, τις ασχολίες των κατοίκων τους, την ιεραρχία της κοινωνικής ζωής, τις πίστεις και τις δοξασίες τους.
Τα δάνεια
Θα περιληφθούν εκθέματα από τη συλλογή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών-Μουσείο Κανελλοπούλου και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σύμφωνα με την πρόταση του διευθυντή του μουσείου, καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη, που συζητήθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Οπως είπε ο κ. Σταμπολίδης, τα περίφημα κυκλαδικά ειδώλια σήμερα τα έχουμε συνδέσει περισσότερο με καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, όπως ο Πικάσο, και ο Ματίς, καθώς δεν έχουμε γραπτές μαρτυρίες από τον κυκλαδικό πολιτισμό. Ωστόσο, αυτοί οι «σιωπηλοί μάρτυρες» θα καταδείξουν την κοινωνία της εποχής τους.
Η έκθεση θα διαρθρώνεται σε 5 θεματικές ενότητες:
Πυρήνες της κοινωνίας: το Αρσενικό και το Θηλυκό, και μαζί τους μια μορφή που κρατά μωρό – ανεξάρτητα από το αν είναι θεϊκό ή όχι.
Ασχολίες: Δηλαδή το περιβάλλον. Από τα αγγεία έχουμε μαρτυρίες για δέντρα της εποχής, αλλά και για άλλα αντικείμενα. Οπως ο τεχνίτης άφηνε το άψητο αγγείο να στεγνώσει επάνω σε κάποια φύλλα ή σε κάποιο χαλάκι, έμενε το αποτύπωμα στον πάτο του. Ετσι βλέπουμε σήμερα πως στα Κυκλαδονήσια είχαν λεύκες, είχαν άμπελο και γνώριζαν την υφαντική και την καλαθοπλεκτική.
Από άλλα αντικείμενα αυτής της ενότητας διαπιστώνουμε πως ήταν επίσης γλύπτες μαρμάρου, ναυπηγοί και ναυτικοί, κυνηγοί κ.ά.
Κοινωνική Ζωή: Θα παρουσιαστούν ο αρπιστής και ο αυλητής από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με τον «εγείροντα πρόποση» από το ΜΚΤ. Μαζί με άλλα ειδώλια θα γίνει αναπαράσταση ενός συμποσίου, «έστω και αν δεν γνωρίζουμε κατά πόσον ο χαρακτήρας του ήταν κοινωνικός ή τελετουργικός, δηλαδή θρησκευτικός».
Κοινωνική Ιεραρχία: Θα δούμε κυνηγούς ή βασιλιάδες, με το αντίστοιχο θηλυκό τους. Αντικείμενα που συνδέονται με τη θέση τους θα ενώνονται με τη μορφή στεμμάτων.
Ζωή και Θάνατος – Πίστεις και λατρείες: Τα γνωστά τηγανόσχημα σκεύη μαζί με άλλα αγγεία θα πρωταγωνιστήσουν στο να παρουσιαστούν κάποιες θρησκευτικές δοξασίες, σχετικές με τη ζωή και τον θάνατο. Σε αυτή θα παρουσιαστεί και το μεγάλο κυκλαδικό ειδώλιο που εκθέτει το ΜΚΤ στον πρώτο του όροφο. Επίσης, θα περιληφθούν κομμάτια από σπασμένα ειδώλια που ανήκουν στον «Θησαυρό της Κέρου».
Προβολή
Στην έκθεση θα προβάλλεται βίντεο, με ένα ποίημα του ίδιου του Ν. Σταμπολίδη, για τις προϊστορικές Κυκλάδες, ο οποίος θα το απαγγέλλει, αλλά χωρίς να εμφανίζεται στην κάμερα. Μέλη του ΚΑΣ πρότειναν να περιληφθεί και μια ακόμα ενότητα σχετική με τα χωρίς πληροφορία αντικείμενα, αυτά δηλαδή που δεν προέρχονται από ανασκαφές.
Η Προεδρία της Δημοκρατίας θα τιμήσει τον Ν. Σταμπολίδη, αλλά και τον Πέτρο Θέμελη, απονέμοντάς τους τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Φοίνικος για την προσφορά τους στα μουσεία και στον πολιτισμό της Ελλάδας.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΤΤΗ